Sanotaan että keskustojen liikennettä tulisi vähentää. Paras tapa lienee vähentää tuota liikennettä, olisi vähentää yksityisautoilua keskustoissa. Tällä saadaan liikkumisesta joutuisampaa ja koska liikenne ei ole niin ruuhkainen, päästään pienempiin hiukkapäästöihin eli ilmanlaatu paranee. Itse olen aivan samaa mieltä asiasta, mutta sille tulisi tehdäkin jotain oikeasti. Eikä ainakaan huonontamalla yksityisautoilija asemaa.

Itse matkustin vuosia sitten (oisko ollut 2005) Tukholman Viikkari terminaalin luota Norrtälje:en. Matkaa tuli reilu 70 km ja hinta lipulle 20 ruotsin kruunua.. kyllä, tasan 20 kruunua eli noihin aikoihin reilu 2 €.

Toukokuussa 2013 matkustin viemään 14-vuotiasta poikaani Helsinkiin Tilkan sairaalaan. Omalla autolla matkaa olisi tullut noin 50 km suuntaansa, ja polttoainekuluina se olisi ollut 10 € luokkaa. Jopa laskettuna renkaan kulumiset ja öljyjen vaihdot yms mukaan. Autohan mulla pitää olla joka tapauksessa, jotta jälkikasvuani voin tavata, joten sitä ei voida laskea kuluksi mukaan.

Valitsimme kumminkin julkiset käyntiä varten. Itselläni on osamatkalle olemassa kuukausilippu, joten hyödynnin sitä vaikka ohje kuuluukin: ”Koko matkalle on aina oltava yksi lippu, joka oikeuttaa matkustamaan koko reitin. Ei esimerkiksi voi ostaa kahta sisäistä lippua matkan maksuksi, kun matkustaa HSL:n seutulippualueella. HSL-alueen ulkopuolelle matkustettaessa HSL:n liput eivät kelpaa matkan osamaksuksi.”

Eli kustannuksemme oli (HSL lipun hinnat):

Meno:

1 aikuinen seutulippu 4,5 € (hyödynnin sen kuukausilippuni Tikkurilaan saakka vaikka väärin tein)

1 lasten junalippu Helsinkiin 4,1 €

1 lasten bussimatka 1,4 €

Paluu:

1 aikuinen seutulippu 4,5 €

1 lasten seutulippu 2,30 €

Pysähdyimme Tikkurilassa, koska itseni piti käydä työpaikalla ja samalla lounastimme.

1 lasten junalippu kotiasemalle 3,25 €

 

Joten matkan hinnaksi tuli 20,05 €  eli tuplasti sen mitä omalla ajaen. Vaikka olisin ollut yksin, niin aika lähelle hinta olisi mennyt. Lisäksi tässä toteutuneessa käytin olemassa olevaa kuukausilippuani väärin. Mikäs kustannus olisi ollutkaan jos olisin mennyt ”laillisesti” pysähtymättä välissä Tikkurilaan.

aikuinen junalla Helsinkiin 8,2 €

lapsi junalla Helsinkiin 4,1 €

Bussilippu Helsinki aikuinen 2,8 €

Bussilippu Helsinki lapsi 1,4 €

Ja sama takaisin eli 33 €. Se on yli kolme kertaa enemmän kuin omalla autolla hintaa olisi tullut.

Tietenkin vaihtoehtona edelleen olisi ollut esimerkiksi reitti Junalla Tikkurilaan. Tikkurilan asemalta bussilla lentokentälle ja sieltä Tilkkaan. Tai bussilla Tikkurilasta Helsinkiin ja vaihdolla Tilkkaan. Menee vain liian monimutkaisen tuntuiseksi ja olisi tuostakin tullut sama hinta 33 €.

Jos asuisin HSL-alueella niin edestakainen matkahan olisi ollut ”vain” 13,6 € yhteensä, mutta pitää huomioida jotta oman auton käyttökulutkin olisi olleet pienemmät lyhemmän matkan vuoksi.

Voisiko tässä olla jokin mietinnän kohta, millä saadaan ihmiset enemmän kulkemaan julkisilla? Mielestäni olisi. Etenkin näiden kertaluontoisten matkojen kohdalla.  Miksi lähteä julkisilla, kun se on niin pirun kallista? Ei kannata, vaan ajetaan omalla. Näinhän siinä äkkiä käy ja liikennettä riittää keskustan kupeessa.

Toki julkisen liikenteen ylläpito tarvitsee rahaa ja lipputuloja, mutta voisiko pidemmän päälle olla parempi jos lipun hinnat olisi edes 50 % nykyisestä. Kuinka paljon todellisuudessa putoaa lipputulot?? Uskon (ei ole tutkimustulosta), että matkustaja määrät lisääntyvät ainakin jonkin verran.

Itsekäytän, niin mainitsin, kuukausilippua työmatkoihini. Kustannukset kuussa ovat hyvin lähellä polttoainekustannuksia. Sen verran hyötyä tulee tuossa määräaikaislipussa. Tuota matkustusmuotoa en käytä rahan vuoksi, vaan aivan ekologisista syistä sekä tuleepahan käveltyä päivittäin ainakin kolme kilometriä.